Nov 17, 2007
Folkert

…..en we noemen het de Gouden Eeuw

Met de TV aan, de laptop op mijn schoot en mijn gedachten ergens anders, werd mijn aandacht getrokken door een kort nieuwsitem over een Nederlands scheepswrak uit de Gouden Eeuw dat voor de kust van Zweden ergens op de zeebodem van de Oostzee is gelocaliseerd. Het blijkt dat van de rijkdom die in de Gouden Eeuw door NL werd vergaard, slechts een klein deel afkomstig was van de handel met het Oosten (??). De meeste rijkdom werd verkregen door de handel van NL met Zweden!!!! Ik moest opeens denken aan de presentatie/lezing van Stephan Palmgren tijdens het New Media Event, donderdag 15 november jl. waarin hij al stelde dat Zweden het land van de producers was en NL het land van de ‘Traders’ en dat dit in het verleden beide landen al enorme rijkdommen opleverde.

Zweden heeft afgelopen decennia zeer succesvolle mediabedrijven voortgebracht zoals Icon Media Lab (nam een aantal jaren geleden Lost Boys over), Skype (voor veel te veel geld gekocht door E-Bay) en Kazaa (voor veel te weinig geld gekocht door een Australisch bedrijf). Zweedse bedrijven kennen een zeer hoog investeringsniveau (hoogste van Europa). Dit heeft geleid tot een klimaat van veel innovatie en tegelijkertijd een hoog voorzieningen niveau voor werknemers (bijv. lange zwangerschaps- en ouderschapsverloven). De arbeidsparticipatie van vrouwen is de hoogste van Europa en de meeste gezinnen bestaan uit tweeverdieners. Zet dit af tegen de situatie in Nederland en je ziet grote verschillen.

Middels fiscale maatregelen stimuleert Zweden om het geld zo veel mogelijk binnen het bedrijf te houden. Zodra het geld het bedrijf verlaat wordt fors belasting geheven. In Nederland wordt het regeringsbeleid de afgelopen decennia gekenmerkt door belastingverlaging (zowel de winstbelasting als de vennootschapsbelasting). Hierdoor wordt het juist aantrekkelijk om niet te investeren maar het geld uit de onderneming te halen. Het stimuleren van innovatie vindt in NL via andere maatregelen plaats (subsidie). In een eerdere post heb ik de lange termijn nadelen hiervan al beschreven.

Ik ben geen fiscalist, maar het lijkt mij dat we nog veel van Zweden kunnen leren.

1 Comment

  • Hoi Folkert,
    Inderdaad handelaren vs ontwikkelaars/producenten. De omgevingen waar wij onze spullen inkochten om ze snel te verhandelen zijn aan het muteren naar ‘eigen merk’ handelsnaties. De bedrijven die we konde verkopen zijn op. En wat nu? Er rest ons niets meer dan te creeren en de ideeen te ontwikkelen tot succesvolle initiatieven. Maar kunnen we dat nog wel? Hoe leren we dat onze jongeren en misschien wel onszelf? Volgens mij start het met het waarderen van elkaars verschillen die gezamelijk kunnen leiden tot unieke creatie. We moeten de vanoudsher allergisch voor elkaar zijnde habitats van de creatievelinen en de ontwikkelaars gaan mengen. En trots zijn op wat we kunnen maken dan gebruiken 16 miljoen mensen het binnen de kortste keren… Man wat een handel 🙂

Leave a comment