May 2, 2011
Folkert

Facebook is geen sociaal netwerk

Een groot misverstand is de kwalificatie van Facebook als een ‘op zichzelf staande’ sociaal netwerk. De honger naar meer verkeer (en aandacht) beweegt steeds meer mensen en bedrijven om Facebook functies te implementeren op hun persoonlijke en bedrijfsmatige websites. Blogposts, nieuwsartikelen, online marketing campagnes gaan er vanuit dat de lezer bezoeker een twitter-account (‘retweet’) en een facebook account (‘share’) heeft.

Wordt het web ‘one big Facebook’? En zo ja, is dit erg? Julian Assange, oprichter van Wikileaks en beroepshalve achterdochtig; “Facebook is the most appalling spy machine that has ever been invented” In dit interview wijst hij een ieder op het feit dat de grote populaire internetbedrijven (als Google, Yahoo, Amazon, Paypal etc.) veelal in Amerikaanse handen zijn en dat de veiligheidsdiensten vrij toegang hebben tot privégegevens van burgers en bedrijven.

In toenemende mate is de status wel/niet ingelogd op Facebook bepalend worden voor de contentgebonden functies en weldra in de toekomst bepalend voor de content zelf. Hieronder een ‘onschuldig’ voorbeeld;

1

2

Het serum van Facebook is een cocktail van een aantal functies die het leven op internet aangenamer en gemakkelijker maakt. De website Simply Zesty heeft hierover een goed artikel gepubliceerd waarvan je hieronder een bewerking vindt.

Een ieder is zo langzamerhand wel bekend met de Facebook Like button en de Facebook Like boxes. Je kunt hiermee je vrienden snel op de hoogte brengen van vermeldenswaardige zaken terwijl de Like box je overal feedback geeft over welke vrienden desbetreffende site ook leuk vinden (een antwoord op de vraag; Ben ik goed bezig?) Maar de Facebook cocktail heeft meer ingrediënten;

Facebook Connect: Weg met al die verschillende inloggegevens, gebruik je Facebook account om moeiteloos (één klik) toegang te krijgen tot allerlei sites (waar je voorheen apart voor moest inloggen). Facebook doet wat OpenID al jaren probeert. Alhoewel de website van OpenID nog levensvatbaarheid uitstraalt is het een feit dat er sinds 2007 geen updates meer hebben plaats gevonden.

3

Directe personalisatie: Steeds meer grotere en populaire sites verrijken hun redactionele content met reacties van vrienden van de bezoeker die de desbetreffende content consumeert. Zo publiceert de reissite TripAdvisor reacties en reviews van vrienden (‘gepersonaliseerd advies‘) op locaties die jij aan het bekijken bent. Vooralsnog zijn het vooral de grotere sites die gebruik maken van Facebook’s directe personalisatie. Facebook zal niet een ieder toegang geven tot haar gebruikersdata.

Facebook commentaar; Op veel blogs zijn de reacties even waardevol (of soms nog waardevoller) dan de blogpost zelf. Facebook ziet de waarde van deze content en introduceerde een aantal maanden terug ‘Facebook comments’. Facebook comments stelt gebruikers in staat om met gebruikmaking van hun Facebook profiel reacties te geven op blogposts, nieuws ed. op sites van derden. Steeds meer content management systemen bieden deze plugin (i.i.g. WordPress)

Het is nu ook mogelijk om als Facebook pagina (zakelijk Facebook profiel) te reageren op sites van derden. Hiermee kan verkeer naar je profiel pagina en/of zakelijke pagina gegenereerd worden. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat veel publishers nog huiverig zijn om deze functie op hun site te implementeren; de advertentiemodellen van online publishers zijn grotendeels gebaseerd op het aantrekken en vasthouden van verkeer (meer bezoekers > meer pageviews > meer advertentie-impressies > meer inkomsten).

Send button: Naast de Like button komt Facebook nu ook met een eigen Send button; Facebook’s variant op ‘mail a friend’.

4

Het verschil met de Like-button is dat met de Send-button je specifieke vrienden en/of groepen kunt attenderen op relevante content. (Let op: je komt regelmatig sites tegen waarop de send-button niet werkt!!)

Activiteiten overzicht (Activity Feed): Publishers kunnen hiermee de bezoeker tonen welke interacties met de content zijn/haar vrienden hebben gepleegd.

Wat kunnen we binnenkort nog meer verwachten? Een algemeen antwoord op deze vraag is;  in principe gaan alle functies die nu op Facebook aangeboden worden extern! Bijvoorbeeld het op je site implementeren van de Facebook Chat. En natuurlijk komt Facebook met een eigen photo sharing (zoals Flickr), video sharing (zoals Youtube) en een eigen check-out (zoals Google Check Out).

Related articles

Leave a comment