Oct 17, 2008
Folkert

No Sauce!

Heb jij dat ook wel eens; op een bepaald moment herinner je iets, maar je weet niet wat nu datgene is geweest waardoor die herinnering in je is opgekomen. Onderweg naar huis herinnerde ik mij een opvatting van een Creative Director bij een groot reclameburo die marketing karakteriseerde als ‘het maken van sausjes’.

Ik ben dol op TV programma’s waarin topkoks de hoofdrol spelen; Herman den Blijker, Gordon Ramsays, Jamie Oliver ed. Hun pogingen om naar de afgrond glijdende restaurants en koks er weer boven op te helpen hebben een aantal grondbeginselen gemeen; eenvoud, eerlijkheid en oorspronkelijkheid. Een biologische stuk vlees van een locale veehouder wordt met alleen vakmanschap van de kok, een heerlijke maaltijd.

Eenvoud: het vlees is wat het is (puur, eerlijk, mals).

Eerlijk: de herkomst van het vlees is bekend en voegt daardoor iets unieks toe. Maar eerlijkheid heeft ook te maken met de kok; je bewust zijn van je kwaliteiten en je tekortkomingen.

Oorspronkelijkheid: verrassend combineren met complementaire producten als groenten en salades.

Wat mij daarbij steeds opvalt is het feit dat er weinig energie in de saus gestoken wordt. In de meeste gevallen wordt voldaan met een beetje jus waarin het vlees bereid is.

Zo anders is de situatie van fast food en snacks. De verzorging van deze maaltijden is gericht op het snel bedienen van massa. Sauzen spelen hierin een heel belangrijke rol; allerlei visgerechten gefrituurd in een saus van paneermeel, patat frites en frikandellen met mayonaise, hot dogs met mosterd en ketchup etcetera, etcetera. Deze producten zijn veelal met minder zorg bereid, de herkomst wil je in de meeste gevallen juist niet weten en het enige passende complementaire product is de saus!

Mogen we hieruit concluderen dat goede producten geen marketing behoeven? Ja en nee, de marketing verloopt echter geheel anders; eerlijk, eenvoudig en oorspronkelijk.

Voorbeeld: Zorgtools. Zorgtools is de maker van de zorgstandaard reader. ZorgStandaardReader is een tool om op eenvoudige wijze declaratiebestanden en retourinformatie die voldoen aan de Vektis-standaarden te bekijken. Voor hulpverleners (apothekers, huisartsen ed.) wordt hiermee de administratieve afwikkeling met zorgverzekeraars versneld en vereenvoudigd. De marketing van dit product verloopt volledig via blogs en forums (word-of-mouth). Een goed product, een lage prijs en een uitmuntende persoonlijke service (begeleiding bij installatie, snelle respons).

Ook op het product van Zorgtools is eerlijkheid, eenvoud en oorspronkelijkheid van toepassing. Het heeft geen ‘saus’ nodig! Nog niet, zullen doorgewinterde marketeers beweren. Wat als er concurrentie komt?Klopt, Zorgtools hoopt dan dat zij kan rekenen op de loyaliteit van haar bestaande gebruikers. Ik denk dat ze een goede kans maken.

Een ander voorbeeld van een bedrijf die het niet zozeer van marketing moet hebben maar vooral groot geworden is door extreme klantvriendelijkheid is de schoenwinkel Zappos. De creative director van Zappos gaf onlangs een presentatie op Emerce E-day. Hier kun je de presentatie bekijken; er zitten wijze lessen in.

Leave a comment