Feb 14, 2012
Folkert

Sociale Media is ouder dan de boekdrukkunst

Vandaag heb ik een boek gepakt dat al een jaar in mijn boekenkast staat; “Is the Internet changing the way you think?” (The Net’s impact on our minds and future). Dit boek bundelt maar liefst 150 essays van dito ‘thought leaders’. Dat is bijna elke werkdag een forse dosis inspiratie! Vandaag las ik een essay van June Cohen (Director van TED Media). Zij stelt dat Sociale Media nog ouder is dan dan de boekdrukkunst. Het boek, de radio, de televisie … zijn als het ware ‘weeffouten’ in de menselijke geschiedenis. Ten onrechte wordt bij deze mediavormen veronderstelt dat ‘verhalen’ slechts door professionals verteld kunnen worden en dat de luisteraar passief aanhoort. De mens is van nature een verhalenverteller (gebeurtenissen, fabels, grappen). Het publiek was actief betrokken (wat we nu met een mooi woord ‘engaged’ noemen) want elkaar ‘verhalen’ vertellen was de enige vorm van media die er tot voor 200 jaar terug bestond: Sociale Media.

If all of human history were compressed into a single twenty-four-hour day, media as we know them (red.: boeken, kranten, radio en televisie) emerged in the last two minutes before midnight. Before that (…) all media were social media.

Natuurlijk lezen we dagelijks over de veelbezochte blogs van beroemdheden en hebben zij duizenden (sommigen miljoenen) volgers op Twitter en dito fans op Facebook. Maar de meeste bloggers, Facebook gebruikers en Twitteraars praten grotendeels met vrienden en familie over dagelijkse zaken als lunch, muziek, foto’s, nieuws, kortom ‘small talk’.

They’re not trying to be novelists or the New York Times. They’re just reclaiming their place at the center of their lives.

Enhanced by Zemanta

Leave a comment