Jul 5, 2007
Folkert

The Way It Thinks, Travels, Evolves and Relates

Is Twitter meer dan een narcistisch exhibitionistisch ‘social network’ voor mensen met teveel tijd? Is Twitter meer dan een openbaar toilet…….? Dit door Evan Williams en Biz Stone opgerichte vorm van microblogging profiteert van de sterke groei van social media en social networks. Twitter is snel , kort en groots in eenvoud, en komt tegemoet aan de wens van ‘het moet nu, meteen en snel’. Twitter bevredigt de behoefte aan instant communicatie! Wat begon met een antwoord op de eenvoudige vraag What are you doing? is uitgegroeid naar een netwerk van niche social networks waar de dialoog en conversatie de drijvende krachten zijn. Twitter is een archief en constante stream van meningen, gedachten, ideeen van personen gericht op ‘vrienden’ (…en dat is in internet termen een zeer ruim begrip). Overigens komen je boodschappen ook op de public timeline op de homepage van Twitter.

Bekijk de diverse mashup applicaties op basis van Twitter;
Twitter Vision is een soort lavalamp van berichten waarbij Twitterberichten op Google Maps worden geprojecteerd.
Twitterverse presenteert een wolk van keywords (Tagcloud) van Twitter berichten.
Twitterholic volgt het ‘wel en twitter-wee’ van de meest actieve Twitters.
Twitterment is een zoekmachine voor Twitter.
Tevens biedt Twitter op de website diverse widgets voor je weblog en/of website.

De zakelijke toepassingen van Twitter concentreren zich grotendeels op die activiteiten en processen waarbij dialoog en conversatie belangrijke middelen zijn. Hierover las ik een goede post van Sharon Sarmiento die een onderscheid maakt in intelligent gebruik en misbruik van Twitter. Overigens vergeet ze een belangrijke functie van Twitter; het sturen van one-liners naar vrienden (of is dit misbruik?)

In een mijn vorige post over de kritische massa van een social network, is Twitter een perfect medium voor het introduceren, het betrekken, het aangaan van de dialoog en stickyness binnen een min of meer homegene groep (homogeen in de betekenis van personen die aan elkaar gerelateerd zijn of een gezamenlijke interesse tonen). Denk hierbij aan nieuwe producten, pre-campagnes, verlengen van campagnes (met een groep ‘believers’) ed. Een ander voorbeeld is de Twitter van de democratische presidents kandidaat Barack Obama die zijn volgelingen op de hoogte houdt van zijn activiteiten en ideeen. Zijn er al Nederlandse politici actief op Twitter? (Ik heb ze nog niet kunnen vinden – maar dat duurt vast niet lang meer).

Nieuwszenders als BBC en Aljazeera publiceren actualiteit op Twitter. Deze functionaliteit is vergelijkbaar met het publiceren van one-liners (met een link naar het oorspronkelijke nieuwsartikel).

Voor organisaties met verschillende vestigingen en/of waar medewerkers buiten kantoor op externe locaties (bijv. bij klanten) verblijven is Twitter een instrument/medium om de onderlinge verbondenheid en betrokkenheid te vergroten.

En zo zijn er tal van mogelijke toepassingen te bedenken…
De opkomst van social media is indicatief voor de verschuiving van content (is king) naar contact (is king). Het gaat niet zozeer om de feitelijke inhoud van het bericht (content) maar meer om het verbeelden van die ander in die specifieke situatie die wordt beschreven (betrokkenheid, contact).

Leave a comment